tisdag 23 november 2010

Besök hos doktorn

untitled

Felices ögoninflammation hade inte lugnat sig överhuvudtaget tills idag. Snarare var det nog ännu värre, om det nu är möjligt. Hon kunde inte öppna ögonen alls och låg och grät i flera minuter då hon vaknade. Efter ett nogsamt putsande av var från ögonfransarna så tittade ett par rödsprängda ögon fram bland de svullna ögonlocken. Nej, nu fick det vara nog. Nu blev det till att åka till doktorn. Vi släppte av Amanda på Fjärilen och åkte sedan till Rudans Vårdcentral. Det är ju så himla praktiskt ordnat att de har öppen läkarmottagning några timmar varje morgon, så det är bara att droppa in och sätta sig och vänta på sin tur. När vi först listade oss på denna VC var det inte många som hade kommit på hur bekvämt det var med denna öppna mottagning, men idag är det ofta proppfullt med folk i väntrummet så snart de öppnar. Men är man bara mentalt rustad för det så är det inga större problem. Jag tycker helt klart att det är värt det för att slippa boka tider etc.

Medan Felice klättrade upp och ned i möblerna och läste alla böcker och tidningar hon kunde komma över, så försökte jag lösa schemaläggningsproblem för jobbets räkning. Jag tyckte inte att det kändes som att vi väntat någon längre stund då det var vår tur. Felice promenerade glatt med till dörren till undersökningsrummet, men där var det stopp. Läkaren var så pedagogisk att hon lät Felice kliva in i egen takt och plockade fram lite leksaker för henne att titta på. Därefter satte hon sig ned och pratade med mig och ignorerade Felice. Smart drag, för inte tog det många sekunder innan lilla fröken nyfiken kom in i rummet och ville vara med och prata. Vi fick lite antibiotikasalva utskrivet och därefter frågade läkaren om jag ville att hon skulle undersöka Felice något mer. Jag tackade men sa att det räckte fint med den okulärbesiktning som gjorts. Det är ju väldigt bra för Felice om hon kan få vara hos läkaren någon gång utan att det är obehagligt. Felice fick ett Bamseklistermärke och sin vana trogen vinkade hon och ropade “Hej dååå!” till varenda person vi såg på väg till bilen.

Ytterligare ett lyckat besök på Rudans Vårdcentral. De är helt enkelt bäst. Jag tycker synd om alla Er som inte har en Rudan runt hörnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar