onsdag 24 november 2010

Skenheligt?

Nu vaknas juletider och många är vi som sitter och funderar över årets julklappar. Till barnen är det inte vidare värst svårt att handla, där är det snarare svårt att begränsa sig eftersom det finns så himla många saker som jag vet att de skulle bli såååå glada över. Men för många julklappar är helt enkelt inte bra, så det är bara att sätta sig och fundera över vad som blir bäst. Till övriga familjen är det lite svårare. Man har ju firat ett antal jular ihop vid det här laget och många genialiska idéer är redan utnyttjade. Det börjar bli svårt att komma med nya, smarta julklappsidéer och sannolikt blir det i någon form en duplikering från tidigare år. Sedan är det alla vänner också. Förra året gjorde jag så att jag istället för att köpa små presenter till några av mina vänner skänkte pengar till Unicef i deras namn. Pengarna var destinerade för specifika ändamål. Jag tyckte att detta kändes som en jättebra idé, för dels så är det många som vill bidra till välgörenheten men inte tycker sig ha råd till detta och dels så känns det rätt onödigt att slänga ut pengar på små “skitsaker” (det där lät mindre trevligt, men jag tror Ni förstår vad jag menar) bara för att man ska köpa något. Det blir en “win-win-situation” och jag tror att det blev uppskattat.

Förra året var det dock en massa prat och skriverier om alla dessa välgörenhetspengar som skänks till olika fonder och föreningar i juletider. Många hävdade att företeelsen som sådan var skenhelig och att det endast var ett sätt för alla oss lyckligt lottade människor att döva vårt samvete bland Aladdinaskar och julnötter. “Pengar behövs till människor i nöd året runt, inte enbart vid jul” hette det från kritikernas håll. Och visst är det så. Men om det också är så att det är dessa pengar som skänks vid jul (och som förhoppningsvis bidrar till att förbättra en utsatt människas värld något) eller inga pengar så är valet för mig i alla fall ganska lätt. Och den som svälter bryr sig knappast om att näringsdrycken han får i sitt glas är ett resultat av någon annans dåliga samvete över frosseri.

Jag tänker nog skänka pengar till någon välgörande verksamhet i år igen, antingen istället för julklapp eller bara för att. Om andra människor sedan vill kalla det skenheligt så är det deras sak. I övrigt tycker jag inte att jag är en skenhelig person eftersom jag varje månad skänker flera hundra kronor till bland annat WWF, Barncancerfonden och Cancerfonden. Vare sig det är december eller inte.

charity

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar