tisdag 30 november 2010

Vill inte

Felice behärskar numera ett klockrent “Vill inte” som ingen kan ta miste på. Tidigare har hon endast kunnat säga “Neeeej”, men nu finns alltså en variant på temat. Oftast är det Amanda som får höra hennes nya uttryck. “Vill inte, Manda” säger Felice titt som tätt. Senast imorse då vi skulle vinka av Amanda inne på Fjärilen. Felice brukar alltid ge Amanda en kram och en puss innan vi vinkar i fönstret men idag var det “Vill inte” som gällde. Jag tyckte synd om Amanda som blev uppriktigt ledsen, men det är ju en naturlig del av utvecklingen och ett sätt att stärka sin integritet. Men hur förklarar man det för en treåring som älskar sin lillasyster? Jag gjorde precis det man inte ska göra, jag såg till att Amanda fick sin kram och puss innan vi gick. Det var väl inte helt populärt, men utlöste åtminstone inget världskrig. Sedan vinkade Felice så glatt i fönstret “Hej då, Manda”.

Egentligen är ju trots så långt ifrån charmigt som ett beteende kan vara, men ibland är de så söta våra små då de ska visa att de har en egen vilja och vill bestämma själva. Felice skrynklar ihop hela ansiktet i en sur min (liknar rätt mycket “min suraste min” som jag körde då jag var liten), utstöter små “Öh, uh, åh”, vänder sig mot en vägg, sparkar lite med foten mot väggen (men bara lite, annars kan det ju göra ont) och lägger till ett “Jag sur”. Det går nästan inte att hålla sig för skratt även om man vet att det är fullkomligt respektlöst och inte OK. Om man lyckas kväva fnittret så är det klippt i nästa scen då liten lägger sig på golvet och i princip spelar död. Jag önskar så att jag kunde fånga detta på film, men så fort jag får fram videokameran så blir mina barn som förbytta. Ingen Hollywoodkarriär här inte (tack och lov).

Imorse var det “Vill inte”-dax igen då Felice skulle åka till dagis för första gången på över en vecka. Hon har ju varit hemma med ögoninfektion i en vecka och igår var det dietistbesök på schemat. Så det är väl inte så konstigt att hon protesterade lite. Efter någon minut var hon dock glad och ville gå till fönstret och vinka. Det blir nog en bra dag på Masken idag. Förutom det faktum att det visst går magsjuka på avdelningen… *ryser*

                KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

2 kommentarer:

  1. Visst är det svårt att låta bli att skratta när "vill inte" dyker upp med diverse teaterliknande gester.

    Hua, ja magsjuka går på Ebbas dagis med. *ryyyyys* Möttes av skylten "Vi har flera fall av ögoninfektion. Magsjuka går också" idag när jag skulle lämna, fick en väldig lust att vända i dörren men det skulle ju inte funka. Ebba skulle bli förkrossad och ja, det är ju trevligt att få behålla jobbet!

    SvaraRadera
  2. Sötisen.
    Man ska ha mycket egen vilja :-)
    Vad långhårig hon har blivit.... inte bra Sandra, detta visar ju att jag inte fått träffa er på allt för lång tid....

    SvaraRadera