tisdag 23 november 2010

Gammal är äldst

VNNER_~1

Jag är så oerhört tacksam för de vänner jag har i mitt liv och all den glädje de skänker mig. Flera av mina vänner har funnits med större delen av mitt liv och därför blir det av och till så att jag kanske tar dem för givet. Men ju mer jag pratar med folk desto mer inser jag att det faktiskt inte är en självklarhet att man behåller sina vänner från barndomen upp i vuxen ålder. Snarare verkar det som om de flesta inte har så många om ens några barndomsvänner kvar. Jag är alltså privilegierad och bör känna mig tacksam över detta varje dag. Utöver mina barndomsvänner så har jag flera andra mycket nära och kära vänner som funnits med en längre eller kortare del av mitt liv. Alla har Ni en speciell plats i mitt hjärta och ingen av Er kan ersättas av någon annan. När det kommer in en ny vän i mitt liv så får jag helt enkelt öppna en ny plats för den personen, utan att för den skull flytta på någon annan.

Som sagt, alla vänner är speciella på sitt sätt och sätter sin egen unika prägel på mitt liv och alla är lika viktiga. Det som dock är väldigt speciellt med barndomsvänner är att de delar en så pass stor del av ens liv. De vet precis allt om en och det är så mycket som är självklart barndomsvänner emellan och så många saker som inte behöver förklaras. Man är inte heller lika rädd för att göra bort sig inför sina barndomsvänner eftersom de sannolikt är mer förlåtande än nya vänner, har de funnits med i 30 år med allt vad det inneburit lär man ju inte skrämma iväg dem så lätt. Detta ger vänskapen en alldeles särskild dimension och gör den unik jämfört med andra vänskaper livet igenom. Man kan givetvis ha en lika nära relation (och även närmare) med en nyfunnen vän men barndomsvännerna har en särställning genom den gemensamma uppväxten och de erfarenheter man delar. Detta är häftigt och jag är så glad att jag fått ha ett antal barndomsvänner kvar i mitt liv och jag kommer att göra allt för att de ska vilja finnas med även i fortsättningen.

Till alla mina vänner, nya som gamla: Ni vet väl om att Ni är värdefulla, att Ni är viktiga här och nu. Att Ni är älskade för Er egen skull, för ingen annan är som Ni

3 kommentarer:

  1. Gud vad du är go, Sandra!
    KRAM till dig!!!

    SvaraRadera
  2. Du vet redan vad jag känner för dig! Du är min äldsta vän (inte du personligen men vänskapen :-) ) och jag tänker behålla dig hela livet ( eller tills jag blir dement å glömmer vem du är).
    Love you!
    Puss & Kram

    SvaraRadera
  3. Ps en stor puss till min lilla guddotter idag på gudbarnens dag!

    SvaraRadera